Wbrew powszechnie panującej modzie gdzie to lepiej kopić nowe niż naprawiać stare naprawa plandek cieszy się sporym zapotrzebowaniem. Ten typ napraw dotyczy głównie plandek tirów, które to narażone na różne przeciwności losu mogła ulegać uszkodzeniom. Mowa tu oczywiście o uszkodzeniach na tyle poważnych, że uniemożliwiają one niespełna funkcji ochronnej przez plandekę. W takich przypadkach zgrzanie plandeki jest jedynym wyjściem. Jak można się domyślić. Nie każdy dysponuje odpowiednimi narzędziami, aby tego dokonać. Na szczęście na rynku można firmy, które zajmują się sklejaniem plandek. Niektóre oferują nawet usługę z dojazdem do klienta.
Najczęstsze przyczyny, dla których naprawa plandeki jest Koneczna.
Jak można się domyślić. Głównym klientem serwisów oferującym naprawy plandek są właściciele samochodów ciężarowych z naczepami typu firanki, burtowe i burto firanki. Do najchytrzejszych przyczyn uszkodzeni plandek należy zaliczyć rozdarcia spowodowane źle zadołowanym towarem, który podczas transportu rozrywa plandeki boczne. Rozdarcia i rozcięcia spowodowane gałęziami drzew. One mogą dotyczyć żarówo dachu, jak i boków plandeki tira. Jednak niestety najczęstszą przyczyną uszkodzeń plandeką złodzieje. Statystycznie to oni dokonują prawie połowy wszystkich uszkodzeń plandek. Poważniejszym powodami, dla których należy dokonać naprawy plandeki, są uszkodzenia wynikające z wypadków (wpadnięcie naczepy do rowu lub zahaczenie o element infrastruktury drogowej: znak drogowy, barierkę czy wiadukt). We wszystkich tych przypadkach niezbędne będzie dokonanie naprawy plandeki.
Na czym polega naprawa plandek.
Wbrew pozorom cała usługa naprawy plandeki nie jest skomplikowana pod względem technicznym. Ponieważ do naprawy „wystarczy” zgrzanie plandeki lub dodanie łaty. W tym celu należy umieścić łatę z materiału plandekowego, od wewnętrznej strony plandeki i zgrzać do niej rozerwane końce. Należy dołożyć wszelkich starań, aby linia rozcięcia była jak najmniej widoczna. Podobnie postępuje się w przypadku gdy brakuje fragmentu plandeki. Jednak wtedy warto pokusić się o to, aby łata na plandece była w możliwie jak najbardziej zbliżonym kolorze do reszty plandeki. Większym wyzwaniem mogą okazać się kwestie logistyczne, gdy mowa o awaryjnej naprawie plandeki w trasie. W takim wypadku należy znaleźć plac z dostępem do zasilania. Niestety należy pamiętać, że nie każdą plandekę da się naprawić. Statystyczna żywotność materiału to okolice 8/9 lat. Starsze plandeki mogą być ogólne fatalnym stanie, który uniemożliwia zgrzanie łat. W takim wypadku, zamiast kolejnego latania wskazane może okazać się zakupienie nowej plandeki.
Inne metody naprawy plandek
Przedstawiona powyżej metoda jest najczęściej spotykana oraz najtańsza jednak nie jest jedyną. Kolejną metodą jest zastosowanie specjalistycznych klejów i uszczelniaczy do plandek. Tu metoda jest podobna, należy wzmocnić plandekę od wewnętrznej strony za pomocą łaty, która zostaje przymocowana za pomocą kleju. Drugą metodą klejenia plandek jest stosowanie specjalistycznych taśm klejących. Specjalistycznych nie koniecznie klasyczna szara taśma wystarczy do takiej naprawy. W przypadku innych materiałów, z których została wykonana plandeka, konieczne może okazać się zszywanie plandeki. Zszywanie jest już dość specjalistyczna usługa, do której wykonania należy zastosować specjalistyczne sprzętu i demontażu plandeki.
Comments are closed.