Pod pojęciem marynarz może kryć się cała załoga statku. Mogą to być fachowcy z wielu dziedzin, kadra oficerska, naczelnik z kapitanem, jak również wszyscy, których miejscem pracy jest statek. Właśnie to on jest nieodłączną częścią zawodu marynarza. Praca ta dzieli się zasadniczo na dwa okresy. Pierwszy stanowi najwaleczniejszą część, czyli rejs. Natomiast drugi to okres pomiędzy rejsami. Długość każdego z nich zależy od kontraktu, jaki zawarł marynarz oraz od rodzaju jednostki.

Jak zostać marynarzem?

Ścieżkę swojej kariery można związać z zawodem marynarza. Już w młodości istniały szkoły średnie przygotowujące do takich specjalizacji jak mechanik okrętowy czy nawigator. Po ich ukończeniu uzyskiwało się tytuł technika i otwartą drogę do szkół wyższych. A po ukończeniu szkoły wyższej można było uzyskać tytuł młodszego oficera.

Ukończenie szkoły marynarskiej nie jest głównym wymogiem, aby uzyskać zatrudnienie. Na statkach cenione są osoby posiadające konkretne umiejętności. Bardzo pożądani są elektrycy, kucharze czy mechanicy. W takim przypadku możliwe są kursy przygotowujące do zawodu.

Niezależnie od rodzaju zdobytego wykształcenia do pracy na statku, niezbędne będą badania lekarskie.

Rynek pracy dla marynarzy

W pracy każdego marynarza ważnym pojęciem jest armator. Jest to osoba, która wykorzystuje własny lub wynajęty statek. Decyduje ona o załodze lub zleca Agencji Morskiej rekrutację załogi. Podczas doboru załogi bierze się pod uwagę doświadczenie w pracy na podobnych okrętach oraz umiejętności każdej osoby. Na rynku pracy jest duże zapotrzebowanie na marynarzy. Jednak jednym z problemów może być uzyskanie dobrego kontraktu.